fredag 31 maj 2013

Monica får svar i UNT

Hilde Eriksson i Uppsala skriver, 28 maj 2013: 
Förlegad syn inte naturligt 
Svar på insändare från Monica Sunvard den 26/5.
JÄMSTÄLLDHET. Jag tycker att Monica Sunvard i stället ska bejaka föräldraskapet. Jag vill betona att allt fokus om barnuppfostran inte ska fastna på kvinnor och mödrar, utan att män och pappor är lika mycket berörda av ansvaret för sina barns liv och omvårdnad. Kapaciteten att uppfostra och vårda sina barn sitter inte i könsorganen (vad jag vet) och därför har varje individ samma förutsättningar att ta hand om barn, vare sig om man är en mamma eller en pappa.

Detta ”feministiska experiment” som Monica Sunvard kallar det, har jag själv vuxit upp i. Med två föräldrar som pendlade mellan jobb och föräldraledighet om vartannat, lika mycket pappatid som mammatid. Jag har inte tagit någon som helst skada av det, utan snarare undvikit att berikas med den snäva föräldra- och kvinnosyn som Monica Sunvard visar.

Hennes resonemang inger också väldigt liten tillit till pappors förmåga att ta hand om sina barn. Hon hänvisar till den stress som småbarnsföräldrar står ut med i vardagen, en stress som jag måste säga inte kommer att försvinna om man förvisar mammorna tillbaka in i hemmen.

Att tvinga att pappor jobba i stället för att vara med sina barn när barnen växer upp, och att tvinga kvinnor att stanna hemma i stället för att jobba är inte vårt ”naturliga beteende”. Det är en orättvis uppfattning som vi har lagt bakom oss.

Hilde ErikssonUppsala

Likabehandlingsprincipen bör gälla även barnomsorgen i hemmen. Hemmaföräldrar bör få dagiskostnaden för det yngsta barnet som lön. Blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar