lördag 14 juli 2012

Ebba Busch bra om feminism

Ebba Busch, KD, skriver mycket bra på Newsmill: Feminism hindrar kvinnors politiska karriär:
"När Mona Sahlin också nominerades till partiledare av valberedningen var det just hennes kön som hon själv tog fasta på. Hon var stolt över att socialdemokraterna "så tydligt har sagt att det är dags för en kvinna".

Tongångarna var de samma när den dåvarande förbundsordföranden i SSU Jytte Guteland skulle göra sitt avslutande inlägg i en TV-sänd ungdomsdebatt inför valdagen 2010 då hon uppmanade förstagångsväljarna att rösta fram "Sveriges första kvinnliga statsminister".

Utifrån detta perspektiv är jag beredd att ge Mona Sahlin rätt i sin analys att när hon som kvinnlig partiledare förlorade valet så var det som kvinna. 

För ja, så blir det när ens primära marknadsföringsargument är ens kön. När man inte kandiderar utifrån en politisk plattform utan utifrån sin fysik.[...]

Jag verkar för ett samhälle där jag inte blir sedd för mitt kön utanför mina erfarenheter och kompetenser men att jag ändå har utrymme att bejaka min egen kvinnlighet.

Som kristdemokrat vägrar jag gå tillbaka till den tiden då kvinnor användes som kuttersmycken och därför säger jag också bestämt nej till kvotering. Oavsett om vi pratar företagsstyrelser eller statsministerposter."

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar