onsdag 10 april 2013

Jämställ vård av barn med arbete

En insändare i NT (inte på nätet), 8 april 2013:

Jämställ vård av barn med arbete

Förlåt att jag stör med ytterligare en meningslös bön om en smula rättvisa i barnomsorgen. Jag är bara en liten mormor som ingen behöver lyssna på. Politikerna vet ju redan vad svenska föräldrar behöver, nämligen befrias från sina barn, för att helhjärtat kunna ägna sig åt livets mening; förvärvsarbetet. Men jag ska fatta mig kort. Det här är vad jag vill säga:

Vi i Sverige tror att vi är bäst i världen på ”alla människors lika värde”. Men är vi det?

Hur behandlar vi barnen, som vårdas av en förälder, efter den godkända föräldraledigheten? Behandlar vi dem som levande människor? Nej, vi behandlar dem som värdelösa delar av det värdelösa hemarbetet. Föräldern behandlas som ”frivilligt arbetslös”, som en dumbom som inte begriper bättre. Egna barn är ju inget riktigt arbete. Det är ju bortkastad tid. Det vet ju alla. Ja, utom jag då förstås.

Är vi svenskar så förblindade och hjärntvättade, att vi inte inser att det är något riktigt galet i att behandla små växande människor, som värdelösa delar av det värdelösa hemarbetet? Ja, jag tror det, tyvärr.

Min totalt orealistiska dröm är att föräldrarnas vård av sina egna barn helt och hållet ska jämställs med ett riktigt, värdefullt arbete med riktiga, värdefulla människor. Men det är tyvärr bara en dröm.

Och eftersom jag är helt ensam, i hela Sverige, om att tycka att barn och föräldrar behöver mera tid tillsammans, så ber jag om ursäkt för att jag har upptagit er tid. Förlåt, förlåt...


Monica Sunvard
mormor som drömmer om rättvisa



Likabehandlingsprincipen bör gälla även barnomsorgen i hemmen. Hemmaföräldrar bör få dagiskostnaden för det yngsta barnet som lön. Blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar