söndag 10 juni 2012

De har ingen respekt för svenskar!

Familjeliv Forum skriver Anonym: De har ingen respekt för svenskar!
 Min syster arbetar i en skola med många invandrarungdomar. De flesta är förstås trevliga men det finns också många som har allvarliga attitydproblem mot svenskar. De säger det rakt ut till min syster utan att skämmas. De respekterar inte svenska lärare, enligt egen uppgift, utan enbart den lärare som har samma ursprung som de själva.

Min syster är väldigt engagerad i sitt arbete och har hjälpt många av ungdomarna med skolarbetet även när det inte ingår i hennes arbetsuppgifter. Hon arbetar ofta övertid och har fått olika stressymtom eftersom hon har en hög ambitionsnivå och engagerar sig mycket i ungdomarna.

Hon hjälpte bland annat två killar som hade problem med ett visst ämne. Hon satt med dem i flera timmar, förklarade och repeterade. De klarade båda provet men ingen av dem var tacksam, trots att hon gjort mer än vad hon egentligen behövde.I stället kom de in och störde henne på arbetsplatsen och när hon sa ifrån började de skrika elakheter, fula ord och svära åt henne på sitt modersmål. De har också skickat runt nidbilder av henne med mobilen, kanske förnedrande sexuellt, hon hann inte se.

Jag är så förbannad så att jag kokar. Hon förtjänar inte det här. De är så fruktansvärt otacksamma och skulle aldrig bete sig så här mot någon från den egna gruppen. Det är ren diskriminering, de säger det ju t.o.m. själva rakt ut. "Vi ser ner på svenskar. Vi kanske gör som den svenska läraren säger men bakom ryggen på honom/henne känner vi ingen respekt.Svenskar är mesar/töntar/horor." Även de få etniskt svenska ungdomar som går i den här skolan blir utsatta för samma behandling.

Skolledningen vet inte hur de ska hantera det här eftersom det inte är ett problem som brukar diskuteras öppet. Även en del föräldrar har den här attityden och hur ska man då nå ungdomarna?

De här killarna har sagt att de ska börja jävlas "på riktigt" när de fått betygen och det gör mig jätteorolig. Det finns en del kriminalitet i området, även organiserad brottslighet kopplad till den här etniska gruppen, och jag vet inte om de är involverade i den.

Jag vill att min syster söker jobb i andra områden där det inte ser ut så här. Det är tråkigt eftersom det finns ungdomar där som behöver och uppskattar henne men hur mycket skit ska man ta? När ska man börja erkänna att fördomar och diskriminering förekommer åt båda håll och är ett problem för personalen i skolan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-01 20:05
Nu har de haft ett möte och de här killarna hunsade rektorn, kallade min syster för fula ord och hyssjade personalen!!! Och alla tog det, förutom min syster.

Rektorn körde det vanliga flumsnacket "Hur upplevde du situationen? Du är ju egentligen en fin kille, de vet jag."

Den närvarande personalen lät de här killarna avbryta, förolämpa folk och höja rösten utan att protestera. Till slut sa min syster att hon vägrade ta mer skit och gick ut.

Är det konstigt att de fortsätter bete sig illa när ingen står upp emot dem? Min syster är den första som har sagt ifrån till dem och då ger de henne ett helvete men ingen från skolan backar upp henne.

De är inga fina killar. De har slappat sig igenom gymnasiet, förpestat tillvaron för lärare och elever och går ut med mediokra betyg om ens några. Det duger inte, det är skit rakt igenom.

Det är skandallöst! Hur f-n kan detta få fortgå??!
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar